tirsdag den 19. oktober 2010

Metafor-ordbogen *suk* - om det døde egern!

Mine to trofaste læsere -jaja, nu har jeg to - har gjort mig opmærksom på, at de ikke fatter en bjælde af hvad jeg skribler ned, fordi jeg evig og altid skal snaske det hele til med metaforer, som ikke en ko på en kløvereng og etellerandet.

Derfor, og kun denne ene gang, vil jeg nu meget konkret redegøre for pointerne i den forrige blog.

Den om egernet ... i skovsøen.

Vi kan jo passende starte med overskriften (og håbe at vi kommer længere).:/

Motiv!
Overordnet handler bloggen om, hvordan du genkender en fed løgn i cyber, selv om du ikke lige får opskriften klasket op i fjæset. Det er simpelt. Du skimmer teksten, forholder dig kun ganske overfladisk til selve ordene og går egern-hunting efter det bagvedliggende motiv.

Hvorfor helvede skriver han/hun nu lige det. ---> og vupti, der har du motivet!!

Det kræver intet andet, end en vis næse for intriger og et shit-load af blogparanoia. To ege(r)nskaber, som kommer helt af sig selv, hvis ellers du opholder dig regelmæssigt i cyber.

Hvad skovsøen gemte
Det er så titlen på den 1. pulp/krimi roman som er begået i lille Danmark. Den udmærker sig ved at være dræbende kedsommelig, stort set plot-løs, men ikke uden sin egen charme.

En kvinde bliver ihjelslagen i en øde skov og kastet i en nærliggende skovsø.

the scene of the crime befinder sig to mennesker. Kvinden selv, som er på vej, den ene vej og en ung mand, som er på vej den anden vej.

... så langt, så godt.

Kvinden forsvinder, for en tid, indtil liget af hende plopper op til overfladen.

Meget nærliggende vil det nu være helt på sin plads at antage, at den unge mand har slået den unge kvinde ihjel.

... og det har han.

For på trods af stort set ingen erfaring i løsning af forbrydelser, hos den lokale ordensmagt, og en sørgelig mangel på tekniske beviser, så er bevisets stilling klar.

Det er fuldstændigt usandsynligt og udenfor almindelig forestillingsevne, at noget eller nogen kunne være dumpet ned i sceneriet lige på det sted, i det øjeblik for at bedrive den hemske handling (istedet for den unge mand). Sandheden og dåden kan bare ikke gradbøjes indenfor den subjektive sandheds rummelige fortolkningsmuligheder (om du så ævler herfra og til juleaften!!)

What you sense, it what you get!

Og så er vi vist tilbage ved motivet og egernet.

Hvis det ligner et dødt egern, hvis det lugter, som et dødt egern og hvis det har en rødlig våd pels ... så er det nok et dødt egern!!!

Så, mine kære to læsere. Hvis i, når i læser etellerandet forlorent sludder derude i cyber - og i begge synkront udbryder - DET ER SATEME EN FED LØGN, DET DER!

- så er det meeeeeget sandsynligt, at det der kradser i næsen, er det bagvedliggende motiv. Selvom det måske endnu ikke står lysende klart i en sammenhængende og indlysende kausalforklarende kæde. Selvom de tekniske beviser er mangelfulde, og løgnen endnu står åben for en perlerække af sandhedsmodificerende forklaringer.

Stinker det - så er det nok et dødt egern!

6 kommentarer:

  1. "Ihjelslagen" - fedt ord!!! Og så er jeg med!!! ;o)

    Sært at læse en blog fra din hånd, som jeg endelig fatter - dog synes jeg, at du volddyrker de der egern liiiiige meget nok, men det har måske noget at gøre med, at egern gemmer alt for store agern (ord)i kæften??

    SvarSlet
  2. Det var nu mere, fordi de lugter og bor i skoven, men fint metaforisk bud der Anna.

    Det kan også være en metafor for en toupé, der ved kraftig vind blæser af og afslører den skaldede isse.

    Og du er nok med hvis toupéen er løgnen og blæsten er dig, der råber højt ... at det er sateme en fed løgn;)

    SvarSlet
  3. Jeg elsker egern. Der er mange i træet lige udenfor.

    Men ..nu forstår jeg da, sådan nogenlunde :O)
    Og det var en god blog!

    SvarSlet
  4. Egern er generelt nuttede, men en død gnaver er og forbliver en død gnaver.

    Der er bare en forskel!

    *jeg har bare et par top i orden læsere - gold-card kvaliteter*

    SvarSlet
  5. Døde gnavere..Me like.

    SvarSlet