onsdag den 9. juni 2010

The importance og being Earnest!

Overskriften er i virkeligheden titlen på en engelsk komedie (Oscar Wilde), jeg som barn sad og så på det gamle sort-hvide tv hjemmehos os i stuen derude på Øen i Søen.

Being E(a)rnest (det hedder helten, altså Ernest, heraf ordspillet) - at være ærlig.

Det gik lige ind. Budskabet - tjing-tjing - ja for søren da, et ordspil, der ville noget!

Jeg var på det tidspunkt begyndt med det engelske, og øvede mig ved at "tænke" i engelske sætninger, når jeg legede Månestråle, iført et indianerdress tilvirket af to håndklæder, bevæbnet med en hjemmelavet bue og min trofaste spejderdolk. (der fik i vist lige et billede på nethinden, som i godt kunne have undværet, hva!)

Retroperpektivt vil jeg sige, at jeg øvede mig i mit æreskodeks, et som lå tæt opad noget amazon-natur-kvinde noget, og hvor jeg lagde meget stor vægt på det der med at optræde tappert og ærefuldt.

... og først og fremmest ærligt!

Hos Oscar Wilde er scenen sat til den helt store forvekslingskomedie a la 1890'er romantik. Men skal vi oversætte stykket til d.dk'sk, bare for en go' ordens skyld, ville det komme til at se nogenlunde sådan her ud!

En blåbærdreng sidder og surfer profiler, og hans øjne forkæles instantly af en lille rød lækkerhaps med kavalergang og hele pivtøjet. Det er slet ikke til at stå for - må ha' er det eneste hans hjerne kan rumme de 5 sekunders levetid, som en profil har!

Uden blusel kaster han sig til tastaturet for at skrive til hapsen - men hvad er nu det ... hans øjne rammer texten lige nedenunder !

Hun kræver at hans navn skal være Ernst!

Det kan simpelthen ikke være rigtigt! Hun kræver - og ikke nok med det - hun fastholder sit krav. Det er af en sådan vigtighed for hende, at hun meget uførligt gør rede for at her under ingen omstændigheder kan blive tale om et kompromis. What to do!

Jamen så lyver den lille blåbærdreng da bare - for i kærlighedens (nåjada eller liderlighedens) navn helliger målet midlet!

Hos Oscar Wilde ender dette her scenario lykkeligt. Det viser sig nemlig at vores blåbærdreng som barn er blevet bortadopteret, men at hans kære moder i fødselsgave har givet ham navnet Ernest. Skæbnen og Oscar står den kække bi, som det vist hedder.

Men ét er totalteater - noget andet er virkeligheden!

Derude i virkeligheden er der nemli' ikke nogen eller noget, der kan samle op efter dine løgne. Der står du alene med dine halve sandheder og uigennemtænkte spins ...so just say no!

2 kommentarer:

  1. Skal jeg holde op med at lyve, eller hvad mener du? :(

    SvarSlet
  2. Du lyver ikke Fairy. Og du ved det. Du er hende den røde lækkerhaps, som alle wannabe-Ernst'erne gerne vil gafle;)

    SvarSlet