lørdag den 8. januar 2011

... derefter bliver det konkret ...

Nu ville jeg være en regulær devilwoman, hvis jeg fortsatte mine lommefilosofiske kvababbelser (<- se! et ord med 3 b'er) i al evighed og ligesom aldrig kom til sagen. Hvad er pointen med alt det her ondeævleri? Hvor skal vi hen du?

Well - uHa, jeg kunne fortsætte lidt længere ud af tangenten omkring det her med grænserne mellem det onde, det gode og gengældelsen, som egentlig kan placeres begge steder. Alt efter temperament. Men det er på tide at blive lidt konkrete.

Forestil dig en dartskive!

(... og nu er jeg igen startet midt i en tankestrøm, men lad bare det mentale billede stå. Du får brug for det lige om lidt)(tror jeg nok ...).

Igår læste jeg andetssteds en lille smule om det her med samfund/fællesskaber, der omfattes af uskrevne regler. Altså informelle fællesskaber, der opstår på basis af en eller anden form for tilknytning - det kan være en aktivitet, en hobby, noget så simpelt, som et ønske om selskab eller af ren og skær kedsomhed.
Sådanne fællesskaber eksisterer überalles. Men når jeg nu tilfældigvis befinder mig i cyber, hvorfor så ikke tage udgangspunkt i et cyberfællesskab. Det ligger da lige for, og er til at tage og føle på.

- Keder du dig? spurgte hun.

- I den form for fællesskaber, som du her henviser til, handler det i bund og grund om magt, sagde han.
Eller adgangen til oplysninger, som er udgangspunktet for at kunne tilegne sig magten i det informelle fællesskab. Har du adgang til en lille smule flere informationer end "den grå masse", kan du til hver en tid spille sensationskortet. The moment of surprice and suspence, som bryder den almindelige kedsomhed. Og som kedsomhedsbryder, er der ikke langt ind til bullseye. Og det er dér, du gerne vil være. The center of attention ...

(Han er en fantasiven, som jeg har opfundet til lejligheden - bare lige for at få den på plads).

Et informelt fællesskab kan lignes med en dartskive.

Bullseye er den position, eller placering, som der stræbes efter. At være i centrum for al opmærksomhed, placerer dig som informel leder. Med den placering har du mulighed for at sætte standarden for, hvorledes de uskrevne regler skal formuleres og fortolkes. Det er en position, som for nogle kan virke både tillokkende og attråværdig. (god knows why!).

Dette herlige mix af magt, indflydelse, opmærksomhed og adgang til information - og sidst men ikke mindst - hals- og håndsret over "den grå masse"s indoptag og anerkendelse af netop din udgave af "den fælles samvittighed". Du vinder retten til at definere det onde og det gode.

Det er da uimodståeligt - næsten som at være statsminister i sin egen lille bananrepublik.

(fortsættelse følger)

4 kommentarer:

  1. nåeh, så er jeg statsminister eller hva'?

    SvarSlet
  2. Nja, du er vist ikke ond nok;)Eller grænseløs nok ...

    SvarSlet
  3. Jeg troede ellers lige.
    Men jeg forstår heller aldrig noget

    SvarSlet